Jaki masz aparat fotograficzny? Czy to wypasiona Leica? Czy Nikon albo Sony? A może masz aparat w telefonie komórkowym? 30 lat temu na takie pytanie konsument z zachodniego świata odpowiedziałby pewnie, że to KODAK…. Ta firma prosperowała świetnie, miała genialne pomysły. Marketing, technologia, wparcie i atrakcje dla pracowników, którym nie równają się żadne dzisiejsze sale kreatywnego myślenia Google’a. A jednak wypadli z rynku. Ekonomia pełna jest historii przeoczonych zagrożeń czy szans. Czy to Kodak, czy Nokia, czy BlackBerry – wczorajsi potentaci dziś idą w zapomnienie.

Dobre (i znane) jest wrogiem lepszego?

Okazuje się, że Kodak czy Nokia za wolno się zmieniali i nie wspierali innowacyjności.
Te przykłady pokazują, jak łatwo popaść w samozachwyt, uwierzyć, że posiadło się złota regułę, która rządzi sukcesem, można zrezygnować ze słuchania rynku. To bywa trudne do zaakceptowania, ale … dzisiejszy sukces nie gwarantuje świetlanej przyszłość. Robiąc cały czas to samo możemy mieć z czasem gorsze osiągnięcia – bo świat idzie do przodu.

A jak to się ma do nas, przeciętnych ludzi?

Być może pijesz sobie kawę nad mediami społecznościowymi i zastanawiasz się – co mi do tego? Przykład jest biznesowy, a ja sobie chce zapomnieć o pracy i skupić na sobie. wybrałam przykład znanych firm dla łatwości, ale wiele mechanizmów dotyczy nas, i prywatnie, gdy chcemy nadążać za światem, dorastającymi dziećmi, trendami społecznymi czy w zrozumieniu technologii – i kiedy myślimy o bieżącej pracy lub o przyszłej zmianie pracy.

Ale… o co chodzi?

W mojej ocenie chodzi o to, że wszechstronny rozwój nie ma końca. Zapomnijmy o podejściu: uczę się w przedszkolu – szkole – na studiach i jak już skończę edukację to przestanę się uczyć, bo będę mieć pakiet wiedzy i kompetencji potrzeby do funkcjonowania. W czasach VUCA* rzeczywistość na każdym polu jest tak zmienna, niepewna, złożona i wieloznaczna, że naprawdę trzeba z otwartością przyglądać się różnorodności świata, rozwijać się co czasem oznacza, że warto porzucić stare i wypróbowane sposoby na rzecz wdrażania kolejnych rozwiązań. I często jest to trudne, a zawsze pochłania energię.

Stare rozwiązanie = złe rozwiązanie?

I uwaga – nie chodzi mi o to, że stare rozwiązanie jest złe a nowe jest dobre i że stare jest wrogiem nowego. Nie – nie każda stara koncepcja jest przestarzała. Niektóre niezmiennie aktualne jak maksymy delfickie, które były wyryte na kamiennych ścianach świątyni Appolina. Chodzi o to, że niektóre rozwiązania stają się nieaktualne, ale trudno zgadnąć, które – trzeba to cały czas oceniać i weryfikować oraz o to, by stale się uczyć i testować rozwiązania, by ćwiczyć mózg i dbać o jego sprawność.

Jak to zrobić?

Koncepcji jak to robić jest mnóstwo. Wśród nich KAIZEN, japońska droga do doskonałości. Lekcja cierpliwości, konsekwencji i pokory. Główne założenia KAIZEN to:
1. Problemy stwarzają możliwości.
2. Pytaj 5 razy „Dlaczego”.
3. Bierz pomysły od wszystkich.
4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
6. Wymówki, że czegoś nie da się zrobić, są zbędne.
7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
9. Pomyłki koryguj na bieżąco.
10. Ulepszanie nie ma końca

Mój faworyt to numer 10. A Tobie – który punkt najbardziej Ci się podoba?

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o Kodaku i Nokii:
http://killerinnovations.com/5-innovation-blind-spots-that-killed-nokia-and-kodak-s11-ep9/
http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,12939735,Urwany_film_Kodaka.html?disableRedirects=true

Wyjaśnienie terminu:
VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania lub refleksji nad zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity) ogólnych warunków i sytuacji, akronim stworzony na poczet opisu pola bitwy po zakończeniu zimnej wojny, gdzie zanikł jasny podział na wrogów i przyjaciół a na pole walki po 11.09.2001 wkroczyły metody terrorystyczne. Obecnie modelu VUCA używany jest szeroko w analizie zachowania grup i osób w organizacjach oraz złożoności naszej rzeczywistości. (za wikipedią, https://pl.wikipedia.org/wiki/VUCA przeglądaną 18.08.2021]