Wiemy, że przewlekły stres wpływa na hipokamp – ogranicza zdolność do uczenia się i zapamiętywania. Wpływa również na korę przedczołową – ograniczając uwagę, myślenie abstrakcyjne, kreatywność, moralność czy uczucia wyższe.

Wpływ przewlekłego stresu może mieć potężne skutki długofalowe. Od niedawna wiemy, że efekty przewlekłego stresu u danego człowieka mogą nie tylko oddziaływać na jego zdrowie i funkcje mentalne, ale mogą być również powielane w kolejnych pokoleniach w mechanizmach epigenetycznych.

Co w takim razie robić kiedy nie możemy uniknąć przewlekłego stresu?

Metod jest wiele.  Jedną z nich jest mindfulness inaczej świadome i uważne bycie tu i teraz. Badaczka Amishi Jha badała wpływ treningu uważności u żołnierzy Marines jadących na misję w Iraku1. Udowodniła, że trening przed misją bardzo poprawiał zdolność do koncentracji uwagi jak i odporność na PTSD czyli zespół stresu pourazowego po misji.

1.na podstawie wykładu Amishi Jha przeprowadzonego na TEDxCoconutGrove, w marcu 2017, link przeglądany dnia 02.04.2020. https://ed.ted.com/best_of_web/TFs5JFxz?fbclid=IwAR3p5bKMEu4ti87UCB304eSVleouvbho35c-CAweN3yJZb8DKN6KO2O3iOk)